مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی گفت: ۶۲ میلیون و ۶۷۸ هزار دلار سرمایه‌گذاری خارجی از ابتدای امسال تاکنون در این استان جلب و جذب شد.

سعید ملااسماعیلی افزود: جذب و جلب سرمایه‌گذاری خارجی در این استان، امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۲ و نیم برابر افزایش‌ یافته‌ است.

وی ادامه داد: استان مرکزی از جمله استان‌های مستعد کشور در حوزه جذب سرمایه خارجی است و این میزان جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در قالب هشت طرح در این استان انجام شده‌ است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی خاطر نشان کرد: یک طرح از مجموع این طرح‌ها در شهرستان خمین و بقیه در شهرستان ساوه جلب و جذب شده‌ است.

ملااسماعیلی اظهار دارد: این طرح‌ها در حوزه تولیدات تجهیزات پزشکی و دارویی، صنعتی، موادغذایی و صنایع فولاد در این استان جلب و جذب شده‌ است.

وی یاد آور شد: ۹۹ میلیون و ۶۳۵ هزار دلار سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم در استان مرکزی جلب و جذب شد که ۵۱ درصد طرح‌های مصوب شده در این مدت به استان وارد شده‌است.

استان مرکزی با مساحتی معادل ۲۹ هزار و ۱۲۷ کیلومترمربع، هشت و یک دهم درصد از مساحت کل کشور را در برگرفته و از شمال به تهران و قزوین، از غرب به همدان، از جنوب به اصفهان و لرستان و از شرق به قم و اصفهان محدود است.

این استان با موقعیت‌های ممتاز جغرافیایی، نیروی انسانی متخصص، قرار گرفتن در مسیر ارتباطی شمال به جنوب و غرب به شرق، عبور خطوط انرژی (نفت، گاز و برق)، استقرار مراکز صنعتی و دانشگاهی، مفاخر برجسته مذهبی و علمی، اراضی مستعد کشاورزی و مراتع، ذخایر معدنی، نزدیکی به قطب‌های صنعتی و بازار مصرف از توانمندی‌های اقتصادی مناسبب برای سرمایه‌گذاری برخوردار است.
اصالت تاریخی، وسعت منابع مادی، انسانی و توانمندی‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری به خصوص در بخش صنعت، موجب شده است استان مرکزی از ابتدای فرآیند جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور (از زمان تصویب قانون جلب و حمایت سرمایه‌های خارجی) همواره یکی از مقاصد سرمایه‌گذاران خارجی باشد.